Koolhydraatarm Oopsie Brood als Lunch (Zo maak je het!)

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Oopsie is een simpel te bereiden, glutenvrij- en koolhydraatarm brood dat met slechts 4 simpele ingrediënten te maken is. Het is ook een uitstekende broodvervanger voor iedereen met glutenallergie en mensen die willen afvallen -dus minder koolhydraten willen eten.

Maar wat is Oopsie brood ontstaan, wat is het eigenlijk en nog belangrijker: Hoe maak je oopsie brood zelf? In dit artikel vertel ik je hoe oopsie brood is ontstaan, wat het is en hoe je het eenvoudig zelf kunt maken.

Tip: Bekijk ook de video onderaan deze pagina, na het lezen van de ingrediëntenlijst en bereidingswijze.

Inhoudsopgave

Oopsie brood: Hoe is het ontstaan en wat is het?

Oopsie brood, of zoals het op z’n Nederlands luidt, oepsie brood, is ontstaan door een foute toevoeging in een recept. Zoals de naam al doet vermoeden, is het recept ‘per ongeluk’ ontstaan.

Cleochatra, een bekende foodblogger uit Amerika, was bezig met het maken van kwarkbroodjes. Maar tijdens het maken van de kwarkbroodjes, voegde ze in plaats van magere kwark, roomkaas toe.

Niet direct, maar pas na het bakken ontdekte ze dit. Ze probeerde haar eerste stuk ‘kwarkbrood’, en werd positief verrast door haar toevoeging van roomkaas in plaats van magere kwark.

Zo positief verrast als Cleochatra was, schreef ze een recept voor dit brood en noemde het oopsie brood. Ze publiceerde het recept op haar website en in korte tijd werd het recept erg populair. Zo populair, dat het naar Nederland is overgewaaid.

Natuurlijk zijn er in de loop der tijd lichte aanpassingen aan het oopsie brood van Cleochatra gedaan. Zo zal de ene persoon meer roomkaas gebruiken, terwijl de andere juist minder gebruikt. En, er zullen zelfs mensen zijn die de exacte hoeveelheid roomkaas volgens het recept van Cleochatra, gebruiken.

Oopsie brood wordt meestal belegd, maar is ook prima naturel te eten.

Voordat je begint

Voordat je start met de voorbereiding, is het natuurlijk handig om te weten hoelang de bereidingstijd is, tijdens welke maaltijd je Oopsie brood kunt eten en op hoeveel porties onderstaand recept gebaseerd is.

De bereidingstijd van de broodjes duurt circa 20 minuten en de kooktijd kost zo’n 40 minuten. Je bent dus ongeveer een uur kwijt om dit recept te maken. De totale duur om de broodjes te maken is vrij lang, maar het resultaat is de tijd waard.

Het recept en de ingrediënten is gebaseerd op 6 porties. Je maakt dus broodjes voor 6 personen, maar je kunt er uiteraard meer of minder maken. Moet je wel een beetje spelen met de hoeveelheid van de ingrediënten 😉

Benodigde ingrediënten

Om 6 Oopsie broden te maken, heb je de volgende 4 basis ingrediënten nodig:

  • 3 eieren (bij voorkeur groot)
  • 100 gram roomkaas (meer of minder naar wens)
  • 1 tl bakpoeder
  • Snufje zout

Optioneel kun je kiezen om Italiaanse kruiden en sesam- of maanzaadjes toe te voegen.

Bereidingswijze

Het Oopsie brood bereid je als volgt:

  1. Verwarm de oven voor op 150 graden. Leg bakpapier op een bakplaat en vet het in met boter of bakspray
  2. Pak 2 schaaltjes. Doe de eidooiers in het ene schaaltje, het eiwit in het andere schaaltje. Voeg een snufje zout bij het eiwit en klop het tot een glad geheel.
  3. Giet het eigeelmengsel bij het eiwit. Doe dit in meerdere kleine scheutjes. Roer het eigeel en eiwit na elk scheutje door elkaar, zodat het eigeel naar boven komt, totdat het eimengsel goed gemengd is. Doe er daarna nog een scheutje bij, herhaal deze stap totdat al het eigeel en eiwit één mengsel is.
  4. Pak een grote lepel en schep 6 lepels van het mengsel op het bakpapier. Druk met de bolle kant van de lepel voorzichtig op de hoopjes, om het wat platter te maken.
  5. Zodra de oven voorverwarmd is, bak je de oopsies in circa 25-30 minuten goudbruin.

Het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu: Meer koolhydraatarme recepten

Mocht je op zoek zijn naar meer koolhydraatarme recepten en de koolhydraatarme oopsie broodjes een interessant recept vinden, lees dan verder en ontdek meer over het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu.

In het KHA 30 Dagen Menu schrijft de Timo Breemen recepten waardoor jij in 30 dagen kan afvallen, en na de 30 dagen gewoon weer opnieuw kunt blijven gebruiken.

In het boek staan koolhydraatarme ontbijtjes, koolhydraatarme lunch recepten, koolhydraatarme diner recepten en zelfs koolhydraatarme snacks.

Meer weten over dit boek? Lees dan hier mijn review >> of download het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu direct! >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.