Slaapproblemen oplossen (Beste Oplossing!)

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Voldoende slaap belangrijk

Woelen in bed? Slaap slecht? We kennen allemaal wel iemand die last heeft van slaapproblemen. Of misschien heb jij zelf wel slaapproblemen en lukt het niet om van je slapeloze nachten af te komen. Maar hoe kun je je slaapproblemen oplossen?

In dit artikel ga ik jou meer duidelijkheid geven over je slaapproblemen. Daarvoor leg ik je uit wat slaaptekort is, hoe slapeloosheid ontstaat, wat de oorzaken van vermoeidheid zijn en wat je zelf eenvoudig kunt doen tegen slaapproblemen.

Ten slotte geef ik een gouden tip die al duizenden gebruikers geholpen heeft met hun slaapproblemen oplossen.

Ben je nu benieuwd waar ik het over heb? Lees verder of klik hier om de gouden tip direct te ontvangen!

Tip van de sluier: Slaapproblemen oplossen zonder medicatie is voor iedereen mogelijk!

Inhoudsopgave

Wat is slaaptekort?

Wat is slaaptekort? Een simpele vraag lijkt het zo, maar tijdens mijn onderzoek naar slaaptekort, blijkt het tegendeel waar. Als je een wekker nodig hebt om wakker te worden, of overdag koffie nodig hebt om wakker te blijven, heb je waarschijnlijk slaaptekort.

Gevolgen van slaaptekort zijn vermoeidheid, minder gefocust en weinig concentratie. Maar ook zul je onbewust minder goed functioneren tijdens je werk en bijvoorbeeld in het verkeer. Maar, wat houdt een slaaptekort in?

Als slaaptekort inhoudt dat iedereen voldoende uren moet rusten, en dus echt slapen, dan is slaaptekort voor iedereen anders en is er geen antwoord op deze vraag te geven.

Maar, de definitie van slaaptekort is meer dan een aantal uren rust per nacht, want een slaaptekort ontstaat vaak bij slapeloosheid. Laat me je uitleggen hoe slapeloosheid ontstaat.

Hoe ontstaat slapeloosheid?

Het ontstaan van slapeloosheid komt voornamelijk door een hoog stressniveau, teveel drukte op het werk of gebeurtenissen die je niet verwerkt hebt of moeilijk te verwerken zijn.

Stel je voor dat je een drukke werkdag hebt, waarvan je het gevoel hebt dat die voorbijgevlogen is. Deze dagen zijn goede voorbeelden van de oorzaak van slapeloze nachten. Doordat jij op zo’n dag druk bent met zoveel taken, realiseer je je niet wát je allemaal doet, terwijl ons lichaam dat wel moet verwerken.

Je werkdag is dus voorbij, je gaat naar huis en bent de hele avond nog druk in je hoofd met alles wat je die dag gedaan hebt en wat je allemaal nog moet doen. Herkenbaar? Ik denk het wel!

Nu is het zo dat de gebeurtenissen van die dag pas verwerkt worden wanneer je jezelf rust gunt, én dat is het moment waarop je ’s avonds laat besluit te gaan slapen en je lichaam in een rustmodus plaatst; je gaat liggen, met de intentie om te gaan slapen.

Je lichaam merkt dat, gaat zich ontspannen, maar dan.. komt pas het moment waarop je hersenen alle gebeurtenissen van die dag gaan verwerken én ontstaat het moment waarop jij weer een slapeloze nacht tegemoet gaat.

Een andere oorzaak van slapeloosheid, is stress. Je maakt veel dingen mee die je stress opleveren waardoor je tijdens je slaap niet óf slecht in slaap komt, en je lichaam dus ‘actief’ blijft. Je rust niet goed uit, krijgt te weinig nieuwe energie en voelt je de volgende ochtend en vaak ook het verloop van de dag suf en hebt weinig zin om iets te ondernemen.

Wat opvalt, dat dit problemen zijn waar weinig aan te doen lijkt, toch? Lees dan verder voor meer  oorzaken van een slechte nachtrust of slapeloze nachten.

Oorzaken van vermoeidheid

Het is heel eenvoudig om te zeggen dat de oorzaak van vermoeidheid slaaptekort is, maar eigenlijk is dat oorzaak en gevolg omdraaien. Wanneer je slaaptekort hebt, raak je vermoeid en dus is vermoeidheid niet de oorzaak van slaaptekort.

Maar wat zijn dan wél oorzaken van vermoeidheid? Ik leg het je uit, lees je mee?

De meest voorkomende oorzaken van vermoeidheid zijn:

  • Niet kunnen slapen door koffie
  • Tv kijken voor het slapen

Alcohol drinken voor het slapengaan.

Niet kunnen slapen door koffie

Je hebt vast wel eens gehoord dat koffiedrinken het natuurlijke slaapritme verstoord. Dit komt, doordat koffie een hoeveelheid cafeïne bevat, afhankelijk van de sterkte van je koffie.

De cafeïne dat in veel koffie zit verstoord ons natuurlijke slaapritme. Ikzelf merk dat wanneer ik ’s avonds koffie drink, met moeite in slaap kom. Vaak zit er dan zo’n 3-4  uur tussen mijn laatste kopje koffie en het moment dat ik wil gaan slapen, maar uit onderzoek blijkt dat koffie veel langer werkt.

Minder koffie drinken

Uit onderzoek is gebleken dat een kopje koffie met cafeïne ruim 6 uur lang je lichaam beïnvloed en dus ervoor zorgt dat je moeilijker in slaap  komt. Let wel op, dat deze tijd afhankelijk is van de hoeveelheid cafeïne dat je binnenkrijgt. Hoe meer cafeïne (dus meer óf sterke koffie) je binnenkrijgt, des te meer dit van invloed is op je slaapritme.

Tv kijken voor het slapen

Voor deze oorzaak van vermoeidheid heb ik gekozen om de tv te betrekken, maar dit geldt evengoed voor de smartphone en een laptop of beeldscherm van vaste computer.

Je raadt al dat het gebruik van lichtgevende apparaten, dat de laatste jaren fors is toegenomen, ervoor zorgt dat wij moeilijker in slaap komen. Maar hoe komt dat, en wat hebben deze lichtgevende apparaten gemeen waardoor we bij het gebruik ervan niet snel in slaap komen?

De oorzaak zit hem in de display van het apparaat. Het scherm, van zowel een tv, smartphone/tablet of laptop/pc zendt een blauw licht uit waardoor de beelden die wij zien, goed zichtbaar zijn voor het menselijk oog.

Tv kijken voor het slapen

Erg handig, werd in eerste instantie gedacht. Maar, helaas heeft het gebruik van blauw licht ook zijn nadelen. Het blauwe licht van ons scherm komt overeen met daglicht. Zodra wij dus blauw licht van een scherm te zien krijgen, denken onze hersenen dat het overdag en licht is, waardoor ons lichaam niet voorbereid wordt op de ‘nachtmodus’.

Doordat ons lichaam het licht ziet als daglicht, worden er geen stofjes in ons lichaam aangemaakt die ons moe laten voelen en zorgen dat ons lichaam in een rustmodus komt.

We blijven actief bezig ons lichaam geeft niet aan dat we moe zijn, terwijl we wel de rust nodig hebben om volgende dag goed te kunnen functioneren.

Alcohol drinken voor het slapengaan

Het verhaal gaat vaak rond dat alcohol ervoor zorgt dat je goed kunt slapen. Door alcohol wordt het ‘slaapmutsje’ sneller geactiveerd en met alcohol op bestaat de kans dat je sneller in slaap valt dan je gewend bent.

Het is begrijpelijk om te denken dat alcohol drinken voor het slapengaan goed is voor je nachtrust, maar niets is minder waar. Een alcoholische drank zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt, omdat dit je hersenen beïnvloedt.

Alcohol drinken voor het slapengaan

Het probleem van alcohol drinken voor het slapengaan is dat het je natuurlijke slaapritme verstoord. Je valt sneller in slaap, doordat je lichaam de alcohol moet verwerken. Na een lange dag werken een biertje of een glas wijn drinken kan verleidelijk zijn, maar als je lichaam vermoeid is van de arbeid van die dag, zal het zijn rust nodig hebben om te herstellen.

Dit gebeurt dus niet, wanneer je kiest om alcohol te drinken, voordat je naar bed gaat. Je lichaam gaat, terwijl jij slaapt, aan het werk om de alcohol te verwerken en ‘af te breken’, waardoor je lichaam niet in een optimale ruststand terecht komt.

Anders gezegd: Terwijl jij slaapt, blijft je lichaam ‘aan het werk’ en krijg je niet de optimale nachtrust dat je nodig hebt. Je zult de volgende dag, maar ook wanneer je dit meermaals doet, merken dat je lichaam niet optimaal functioneert.

Wat te doen tegen slapeloosheid?

Na voorgaand hoofdstuk met de oorzaken van slapeloosheid, is het tijd om je te vertellen wat je kunt doen tegen slapeloosheid. Om die vraag te beantwoorden, zal ik de oorzaken van slapeloosheid nogmaals benoemen:

  • Niet kunnen slapen door koffie
  • Tv kijken voor het slapen (tv, smartphone/tablet, laptop/pc)
  • Alcohol drinken voor het slapengaan

Het zal je vast niet verbazen dat de antwoorden op bovenstaande vragen heel eenvoudig zijn. Wat je kunt doen tegen slapeloosheid is onder andere:

  • Enkele uren voordat je gaat slapen geen koffie drinken
  • Een aantal uren voordat je gaat slapen stoppen met het gebruik van smartphone, laptop of andere lichtgevende apparatuur.
  • Geen alcohol drinken (voor het slapengaan)

Maar, waarschijnlijk heb je dit zelf ook bedacht en wellicht al geprobeerd, maar hielp het niet voldoende. Om jou toch te helpen in je strijd tegen slapeloosheid, deel ik mijn ervaring met het Perfect Slapen in 7 Stappen e-book graag met jou!

Slaapproblemen oplossen dankzij het Perfect Slapen in 7 Stappen e-book.

In slechts 7 stappen je slaapproblemen oplossen en genieten van een nachtrust zoals je al lang niet meer gehad hebt. Dat is wat het Perfect Slapen in 7 Stappen e-book inhoudt je stap voor stap bij helpt.

Je bent niet de enige met slapeloze nachten. Een simpele Google zoekopdracht naar “Slapeloosheid alles geprobeerd” levert al zo’n 111.000 resultaten op. Genoeg resultaat om aan te tonen dat er heel veel mensen rondlopen met slaapproblemen en alles geprobeerd hebben om de slaapproblemen te oplossen.

Herken jij je hierin? Dan is het Perfect Slapen in 7 Stappen e-book precies wat jij nodig hebt!

Kies vandaag nog voor de beste manier om van je slaapproblemen af te komen en maak gebruik van de tijdelijke korting via onderstaande kortingspagina!

Gezond Slapen

Wil jij DIRECT tijdelijk toegang tot de GEHEIME KORTINGSPAGINA om in 7 stappen tot een betere nachtrust te komen?

JA! IK WIL TOEGANG TOT DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.